Az előző bejegyzésünkben még a veszprémi költözésünk előtt álltunk, de május 21-e óta az új veszprémi irodánkban (8200 Veszprém, Ady Endre u. 5. (3. emelet)) várunk minden kedves új és meglévő Ügyfelünket szeretettel! 😊
Az évzárások után nézzük meg, hogy hol tartunk az évben, mire számíthatsz a 2024-es évtől. Mekkora lesz a várható infláció? Fogsz kivenni osztalékot?
A bejegyzés képei az új irodáról készültek, ahova nagy szeretettel várunk Benneteket!
Az osztalékról szóló döntést évente egyszer, a beszámoló elfogadásakor lehet meghozni, amikor is a társaság legfőbb szerve határoz az osztalék mértékéről és kifizetéséről. A hatályos előírások szerint az osztalékról szóló döntés során az előző üzleti év adózott eredményével kiegészített szabad eredménytartalékot lehet figyelembe venni.
A 2023-as évre szóló beszámolókat már beadtuk május 31-el (korábban itt írtunk a beszámolók elkészítéséről). Te vettél ki osztalékot? Tudod, hogy 2024-ben fogsz-e kivenni? Érdemes a tervezést már most elkezdeni.
A számviteli törvény korlátokat határoz meg az osztalék mértékére vonatkozóan: az osztalék figyelembevétele után a lekötött tartalékkal és a pozitív értékelési tartalékkal csökkentett saját tőke nem csökkenhet a jegyzett tőke alá. Ez a szabály különösen fontos, ha a lekötött tartalék jelentős, például fejlesztési tartalék képzése esetén, amelyet a lekötött tartalékban kell elkülöníteni.
Emellett fontos figyelembe venni, hogy a negatív eredménytartalék korlátozza az osztalékfizetés lehetőségét.
Ha a tulajdonosoknak év közben közbenső mérleg alapján osztalékelőleget vettek fel, fontos, hogy a beszámoló elfogadásakor az osztalékelőleget tényleges osztalékká alakítsuk a könyvelésben. Ha a beszámoló alapján nincs erre fedezet, vagy a legfőbb szerv kisebb mértékű osztalékról dönt, akkor az osztalékelőleg nem válik osztalékká. Ebben az esetben az osztalékelőleg vagy a különbözet összege kölcsönnek minősül, amelyre kamatot kell felszámolni.
Ezért érdemes tervezned a 2024-es évre várható osztalék mértékét.
A vállalkozások a stabil, jó finanszírozású és lassan változó, kiszámítható környezetben érzik jól magukat. Az elmúlt néhány év minden volt, csak ez nem. Persze jó a gyorsan változó piac, ha valaki kiugrási pontokat keres, de az elmúlt évek talán még a legvállalkozóbb szelleműeknek is jókora kihívást jelentettek.
2020-ban kezdődött a Covid-járvány, amely éppen hogy csak lecsengett, amikor 2022 februárjában kitört az orosz-ukrán háború. Ezután az energiaárak az egekbe szöktek, és beindult a 90-es éveket idéző infláció. Talán a mostani időszak tükrében ez utóbbi volt a legjelentősebb tényező, amely olyan változtatásokat követelt a cégektől, ami sok esetben húsbavágó volt.
Szerencsére már túl vagyunk a legnagyobb viharokon (bár senki sem lát a jövőbe), így ma már a kialakult helyzethez való alkalmazkodás jelenti a feladatot a vállalkozások számára.
A piaci szereplők visszajelzései alapján az egyik legnagyobb kihívás a termékek és szolgáltatások árazása volt.
Magáról az inflációról is eltérő számok láttak napvilágot, fogyott a piaci szereplők pénze, finanszírozása, a lakosság is egyre kevesebbet fogyasztott és egy ilyen piacon törvényszerű, hogy az árakat ugyan emelni kell, de többnyire nem lehetett a tényleges inflációs rátát tartani.
Emiatt várhatóan a következő évek árdrágulásai (várhatóan 5-8% /év) egyfajta be nem árazott inflációként a korábbi évek nem emelését és a piaci várakozásokat is tükrözhetik.
Ha azonban valaki nem emel árat, akkor lemaradhat, nem tud majd fejleszteni és akár ki is szorulhat emiatt lassan a piacról.
Nincs teljesen általános recept, hiszen máshogyan emel árat egy árérzékeny ágazatban szereplő vállalkozás, ahol sok a helyettesítő termék vagy szolgáltatás, mint egy kevésbé árérzékeny piacon dolgozó piaci szereplő.
Ha a versenytársak árat emelnek, akkor neked is könnyebb, azonban, ha viszont nem emelnek árat, de te igen, akkor gondban lehetsz majd és akár sok ügyfelet is veszíthetsz rövidtávon. Sok tényezőtől függ, érdemes a vállalkozás piacát figyelve kialakítani a koncepciót.
Az talán az egyik legnehezebb, amikor nekünk vállalkozóknak kell egy kedves ügyfelünknek nemet mondani, mert az együttműködésben rejlő kockázatok túl nagyok vagy azért, mert a kisebb profit nem nyújt fedezetet arra a rugalmasságra, amit a partner igényel.
Nekünk is fel kellett mondanunk 1-2 olyan nagyobb partnerünknek is az elmúlt időszakban, akik érthető okokból ugyan, de nem tudták betartani az egyezségünket a leadások határidejével kapcsolatban.
Ha egy ügyfelünk nem tartja be a leadási időket, minket viszont kötnek az időpontok a NAV felé, akkor vagy bent maradnak a kollégák túlórázni vagy bírságot kap a partnercég. Kis túlóra mindig belefér, de nem élhetünk vissza a kollégáink és a családjuk jóindulatával tartósan. Azt pedig elképzelhetetlennek tartjuk, hogy egy ügyfelünk miattunk kapjon bírságot. Emiatt ilyen helyzetekben, minél nagyobb a cég, annál nehezebben tudjuk kezelni a csúszásokat.
Abban bízunk, hogy ahogyan eddig is, az ügyfeleink tudják tartani a határidőket, ami a hatékony, tervezhető és pontos munkavégzés feltétele. Ez a kölcsönös érdek.
Érdemes a kritikus kérdésekben meghúzni a vonalat, még ha ez 1-2 konfliktussal jár is, hogy a 99% felé továbbra is megbízhatóan tudjunk / tudjatok szolgáltatni.
Akár ezzel a témával kapcsolatban, akár más témákkal kapcsolatban szeretettel várunk irodánkban konzultációra, hívj vagy írj nekünk a lenti űrlap segítségével!
Figyelem! A bejegyzés a megírása pillanatában érvényes törvények és adószabályok alapján a legnagyobb gondossággal készült. Kérünk vedd figyelembe, hogy az adott szabályok változhatnak. Kérdezz meg minket vagy könyvelődet a bejegyzés aktualitásával kapcsolatosan!
Ha valamelyik szolgáltatással kapcsolatban kérdés merült fel benned, vagy egy ötlettel fordulnál hozzánk, akkor keress nyugodtan az oldalon található elérhetőségek egyikén!
Ajánlatkéréshez kérlek, hogy töltsd ki az űrlapot, vagy küldd el ezeket az adatokat emailben.
Amennyiben szimpatikusak vagyunk neked és szeretnél velünk közösen dolgozni, vedd fel velünk a kapcsolatot!
Mi már nagyon várjuk a közös munkát! 🙂