Túl vagyunk az infláción? Mit tettek a vállalkozások 2023-ban?

Böröcz Zoltán

Azt általánosságban kijelenthetjük, hogy a nehezén már túl vagyunk. Miért?
Egy vállalkozás számára nagyon fontos, hogy a környezet ne változzon gyorsan és folyamatosan és főleg ne változzon kiszámíthatatlanul, és abban egyetérthetünk, hogy az elmúlt pár év sok ilyen gyors és nehéz változást hozott. 

2020-ban kezdődött a Covid-dal, ami épphogy csak lecsengett, 2022. februárjában elkezdődött az orosz-ukrán háború, majd az energiaárak az egekbe lőttek, beindult a 90-es éveket idéző infláció. Ez utóbbi volt talán a legjelentősebb változást igénylő tényező a cégek életében, hiszen ilyenkor sok változtatásra van szükség és nem mindegyik hatásait lehet előre pontosan látni.

Szerencsére a kiszámíthatatlan időszakon már túl vagyunk (persze mindig hozhat meglepetést bármelyik év), emiatt ma már a kialakult helyzethez való alkalmazkodás jelent kihívást a cégeknek.

Infláció

Ezen az ábrán az infláció alakulását látod az elmúlt pár évtizedben:

Csalóka lehet az ábra, mert az infláció nem az árakat mutatja, hanem az árak drágulásának ütemét, azaz amikor 2023. februárjában 25,4%-kal nőttek az árak az előző évhez képest, akkor ha utána 2024. februárjában 0% lenne az infláció, akkor az azt jelentené, hogy 2 év alatt 25,2%-kal nőttek az árak. De sajnos most úgy látszik, hogy 2024. februárjában valahol 5-8% között lesz az árak drágulásának üteme, ami azt jelenti, hogy 2 év alatt több, mint 30%-kal nőnek az árak. 

Van biztos recept erre a helyzetre?

Nincs teljesen általános cselekvési terv, mert vannak nagyon árérzékeny ágazatok, ahol sok a helyettesítő termék vagy szolgáltatás, és ott nehezebb árat emelni, vannak olyan iparágak, ahol egyáltalán nem gond az áremelés, mert szükség van a termékre – szolgáltatásra és nincs nagyon alternatívája.

Ugyanakkor az is sokat számít, hogy a versenytársak mit csinálnak. Ha árat emelnek, akkor neked is könnyebb, azonban, ha nem emelnek árat, de te igen, akkor gondban lehetsz majd és akár sok ügyfelet veszíthetsz.

Mások mit csináltak 2022-ben és 2023-ban?

Ebben a helyzetben az üzleti kihívások hatékony kezeléséhez elengedhetetlen volt, hogy a vállalatok áttekintsék üzleti modelljüket, és új stratégiákat dolgozzanak ki a növekedés felgyorsítására, miközben a károkat a kulcsfontosságú területeken minimalizálják. A vezetők különböző intézkedésekkel válaszoltak a kihívásokra, rugalmasságukkal igyekeztek kiegyensúlyozni a vállalat működésére és eredményeire gyakorolt növekvő költségek hatásait, ezzel próbálva sikeresen átvészelni a magas inflációs időszakot.

Költségek csökkentése

Egy ilyen mozgalmas időszakban minél nagyobb terhet cipel a cég, annál nehezebb gyors és hatékony változtatásokra, ezért a költségek akár jelentős csökkentése egy meghatározó irány volt. Milyen területeken lehetséges ez?

  • Munkabéreken csak leépítéssel lehet csökkenteni, hiszen az inflációval emelned kell a megmaradt dolgozók bérét. 
  • Magas kamattal rendelkező hitelek megszüntetése.
  • Irodaméret szűkítése, távmunka hatékony alkalmazása, ez ugyanis csökkenti például a rezsiköltségeket, a dolgozóknál pedig az utazásra felhasznált üzemanyagot és időt.
  • A vállalati extra kiadások csökkentése. Pl. olyan céges utak, amiket ki lehet váltani online értekezletekkel.
Bevételek növelése

A vállalatok a létszámcsökkentések és átalakítási programok okozta termelékenységi kihívásokat technológiai fejlesztésekkel igyekeztek ellensúlyozni. A vállalatok technológiai kiadásai ezzel persze emelkedtek, ami ilyen környezetben elengedhetetlen. A mesterséges intelligencia, a gépi tanulás, a blokkláncok és a felhőszolgáltatások mind fontos eszközei az infláció elleni küzdelemnek a háttérfolyamatok automatizálása, a hatékony kiszolgálás és az agilis, adatvezérelt működési modellek révén.

Árakat eltérő mértékben emeltek a vállalkozások. Többen képesek voltak inflációt is meghaladó áremelésre, azonban sokan inkább kis mértékű áremeléssel (reál árcsökkentés) reagáltak a helyzetre.

A kis profitot termelő termékeket vagy szolgáltatásokat igyekeztek átalakítani, egyszerűsíteni vagy akár kivonni a piacról, így stabilizálva a helyzetüket.

Miután a fogyasztók összehúzták a nadrágszíjat, az olyan vásárlásokat, amiket a feleslegből szoktak megtenni (pl utazás, autóvásárlás, lakásfelszerelés) most elhalasztják a legtöbben. Emiatt ezek és az ezekhez hasonló ágazatok számára ez egy nehéz időszak volt és még mindig az.

Te mit tehetsz 2024-ben?

  • Legyél nagyon tudatos az áraiddal és a konkurenciáddal kapcsolatosan.
  • Ne januárban emelj árat, hanem várd meg, hogy mit tesz a konkurencia és emelj inkább 1 hónappal később.
  • A nem profitábilis termékeket – szolgáltatásokat vond ki a palettádról.
  • Fejlessz ki új, érdekes szolgáltatásokat, szolgáltatáscsomagokat, amiknek az ár-érték aránya jobb, mint a meglévőeké, és ezeket teszteld le a piacon új ügyfeleknél.
  • Keress új ügyfeleket, mert szükséged van arra az érzésre, hogy nem vagy kiszolgáltatott a meglévő ügyfeleidnek.
  • Automatizálj: amit csak lehet próbálj meg automatizálni és az élő munkaerőt ezen keresztül kiváltani.
  • Mozogj, változtass, próbálkozz még azelőtt, hogy tényleg szükséged lenne a változásra.

Legyen egy nagyszerű 2024-es éved! Boldog Új Évet kívánunk! 🥳🎆🎇

Ha átalányadózó voltál 2022-ben akár csak egy napra is, akkor a bevallási tervezetet semmiképpen se fogadd el, mert az SZJA bevallásnak tartalmaznia kell az átalányadós adatokat is, aminek a kitöltéséhez a könyvelődtől kérj segítséget.

Akár ezzel a témával kapcsolatban, akár más témákkal kapcsolatban szeretettel várunk irodánkban konzultációra, hívj vagy írj nekünk a lenti űrlap segítségével!

„Class aptent taciti sociosqu ad litora per conubia nostra, per inceptos himenaeos .Aenean non turpis vitae ligula tristique sagitt isras varius erat pulvinar eros pretium”

Megosztási lehetőségek:

Figyelem! A bejegyzés a megírása pillanatában érvényes törvények és adószabályok alapján a legnagyobb gondossággal készült. Kérünk vedd figyelembe, hogy az adott szabályok változhatnak. Kérdezz meg minket vagy könyvelődet a bejegyzés aktualitásával kapcsolatosan!

Vélemények
Kövess minket
Iratkozz fel, hogy képben legyél

Kérj tőlünk ajánlatot!

Ha valamelyik szolgáltatással kapcsolatban kérdés merült fel benned, vagy egy ötlettel fordulnál hozzánk, akkor keress nyugodtan az oldalon található elérhetőségek egyikén!

Ajánlatkéréshez kérlek, hogy töltsd ki az űrlapot, vagy küldd el ezeket az adatokat emailben.

Amennyiben szimpatikusak vagyunk neked és szeretnél velünk közösen dolgozni, vedd fel velünk a kapcsolatot!

Mi már nagyon várjuk a közös munkát! 🙂

Ajánlatkérés

hogy mindig
képben legyél

Iratkozz fel, hogy ne maradj le semmiről