A vállalkozói költségelszámolások kérdésköre képletesen szólva igazi darázsfészekkel ér fel. Rengeteg a félreértésre okot adó fals információ, nem beszélve a sok vállalkozóra jellemző etikátlan eljárásokról.
Hogy tiszta vizet öntsünk a pohárba, ebben a cikkben összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat.
Fontos, hogy vállalkozóként ne kövessük vakon a „több elszámolt költség egyenlő kevesebb adó” irányelvet. Annál is inkább, mivel a vonatkozó jogszabály értelmében csakis a vállalkozás érdekében felmerült költségek elszámolására van lehetőség. Méghozzá kizárólag a vállalkozás nevére, címére és adószámával szóló számla ellenében.
A témával kapcsolatos bizonytalansági faktort a szabály értelmezése adja. Vagyis mi alapján dönthető el, hogy az elszámolt költségnemek ténylegesen a vállalkozás általi jogszerű felhasználásra vonatkoznak, vagy pedig a magánszemély szükségleteinek és igényeinek a kielégítésére szolgáltak.
Az esetleges kellemetlenségek megelőzésének legbiztosabb módja, ha végig vesszük a szóba jöhető költségnemeket.
Az alábbiakban végig fogunk venni néhány gyakorta felmerülő költségnemet, amiknek az elszámolására a vállalkozás keretei lehetőséget biztosítanak. Fontos, hogy a lista nem a teljesség igényével készült.
Az elszámolás aspektusából eleve az alapítással összefüggésbe hozható költségeket is meg kell említeni. Hogy pontosan melyik költségnemekről van szó, azzal kapcsolatban célszerű könyvelővel egyeztetni. A vállalkozás alapításának fontosabb kérdéseiről egyébként az alábbiakban írtunk bejegyzést.
Amennyiben a cégszerű működés rendszeres velejárója az anyag- és árubeszerzés, valamint a kapcsolódó szállítás, akkor a kiadások elszámolására ezzel kapcsolatban is lehetőséget biztosítanak a vonatkozó jogszabályok.
Ezen felül az üzemi célú tárgyi eszközökre és karbantartásukra vonatkozóan is élni lehet az elszámolás opciójával. Az értékhatárokról viszont nem árthat előzetesen tájékozódni azért, hogy az adóalap csökkentésére irányuló szándék megalapozott legyen.
Lényeges kategóriát jelent a munkabér, valamint a vele kapcsolatos járulékok kérdésköre. Különösen akkor lehet indokolt alaposan körbejárni ennek a lehetőségét, hogyha viszonylag sok dolgozóval egyetemben zajlik a normál munkamenet.
A növekedés, vagy éppenséggel a működés finanszírozását szolgáló erőfeszítéseknél jól jöhet, hogy a vállalkozói tevékenységre felvett kölcsön kamata is elszámolható. Szintén sok céget érinthet a bérleti díj, a fűtés, az irodai vagy telephelyi világítás, valamint a technológiai energia költsége. Ezekkel a tételekkel tovább redukálható az adóalap.
Vezetékes vagy okostelefon nélkül ma már nehéz elképzelni egyetlen működő céget. Márpedig a vállalkozásban használatos telefon ára, továbbá annak a beüzemelési díja szintén elszámolható tételt jelenthet.
Gyártással, fizikai kivitelezéssel vagy a speciális felszerelés viselését végző vállalatoknál a munkaruházat is rendszeresen felmerülő tételt jelent. Számukra kedvező lehetőségnek bizonyulhat a munkaruházattal járó kiadások elszámolása.
Persze ne menjünk el szó nélkül az egyik legnépszerűbb kérdéskör, az üzleti utazás említése mellett. Természetesen itt is kiemelten fontos, hogy maga az utazás összefüggésben legyen a vállalkozói tevékenységgel. Az elszámolható díjak és költségek sokfélék lehetnek, ezért itt is indokoltnak bizonyulhat a könyvelővel történő egyeztetés.
Még nincs vége a felsorolásnak, hiszen a lízing szintén az elszámolható tételek közé sorolandó. A céges autót lízingbe vevő cégek számára ez egyáltalán nem mellékes információ. Aztán gyorsan ide vehetjük még az úthasználat díját is.
A fentiekből minden bizonnyal kiderült már, hogy a „mit számolhatunk el költségként” kérdés megválaszolása összetett feladat. Különösen akkor, hogyha a költségek elszámolásával együtt alapvető cél az esetleges büntetések elkerülése.
Nem véletlenül írtunk róla korábban, hogy vállalkozást vezetve időnként erősen javasolt konzultálni a könyvelőddel. Egy felkészült szakemberrel vagy irodával együttműködve ugyanis a lehető legtöbbet hozhatod ki a dologból.
Hozzátesszük gyorsan, hogy a legjobb könyvelő sem varázsló. Úgyhogy óva intenénk tőle, hogy ömlesztve zúdíts rá mindenféle költségszámlát azt kérve, valamilyen formában oldja meg az elszámolásukat. A proaktív hozzáállás hosszú távon kifizetődőbb.
Ökölszabályként ne feledd, hogy alapvetően a vállalkozásod érdekében felmerült költségek elszámolására van lehetőséged. Ez legyen tehát a kiindulási alap, a konkrétumokról pedig célszerű lesz a könyvelőddel egyeztetni. Illetve minket is bátran kereshetsz a témakörrel kapcsolatban. Kattints ide az elérhetőségeinkhez, és kérdezz tőlünk bátran. Szívesen segítünk pontosítani, hogy melyik tételek elszámolása jelenthet számodra kedvező lehetőséget.
„Class aptent taciti sociosqu ad litora per conubia nostra, per inceptos himenaeos .Aenean non turpis vitae ligula tristique sagitt isras varius erat pulvinar eros pretium”
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vivamus quis arcu est. Quisque posuere est arcu, id hendrerit orci pulvinar id. Cras egestas metus sit amet felis accumsan, vitae placerat libero sodales. Morbi efficitur maximus massa et aliquam. Quisque vel viverra augue.
Nullam scelerisque erat nisl, eu aliquet quam porttitor et. Aliquam molestie sem augue, non egestas nunc sagittis in. Suspendisse vehicula turpis eget leo sollicitudin, dapibus commodo massa facilisis.
Ut ac tortor eget nibh condimentum congue. In facilisis porttitor iaculis. Etiam vestibulum, nisl nec molestie egestas, velit lorem venenatis tellus, pellentesque blandit nulla sapien accumsan velit. Vivamus purus nunc, dictum nec elit viverra, semper iaculis risus.
Figyelem! A bejegyzés a megírása pillanatában érvényes törvények és adószabályok alapján a legnagyobb gondossággal készült. Kérünk vedd figyelembe, hogy az adott szabályok változhatnak. Kérdezz meg minket vagy könyvelődet a bejegyzés aktualitásával kapcsolatosan!
Örömmel értesítünk, hogy elköltöztünk Veszprém belvárosába, az Ady Endre u. 5-ben a 3.emeletre!
Várunk Benneteket szeretettel Veszprémben!