Kulcsfontosságú üzleti döntések a koronavírus idején

Böröcz Zoltán

Miközben ezeket a sorokat olvasod, számos rendezvényszervezéssel, vendéglátással, és idegenforgalommal foglalkozó cég küzd a puszta fennmaradásért. A bizonytalan gazdasági helyzetben felértékelődik a megalapozott döntéshozatal, a józan ítélőképesség, valamint a gyors reagálás képessége.

A cikkben pontokba szedtük azokat az intézkedéseket, amelyeket a vállalkozásod fennmaradásához, valamint a kínálkozó lehetőségek kihasználásához még a mai nap érdemes megtenned.

Kapkodva meghozott döntések helyett célszerű reálisan értékelni a helyzetet

A koronavírus következtében kialakult helyzet nehézsége főként a komplexitásából fakad. Egyaránt beszélhetünk ugyanis egészségügyi válságról, amiből egyenesen következik egy várhatóan komolyabb léptékű gazdasági visszaesés is.

További nehezíti a dolgot, hogy nem ismerjük az átmeneti állapot tényleges hosszát. Találgatások, és a jövőbe tekintő jóslatok helyett most sokkal kifizetődőbb a rendelkezésre álló tényekre alapozva, tudatosan felmérni a helyzetet.

Milyen kérdéseket tegyél fel magadnak, illetve a közvetlen munkatársaknak? Először is pontosan tudnod kell a megmaradt ügyfelek számát, a várható megrendelések összegét, vagyis kéznél kell lennie egy tűpontos kimutatásnak a jelenlegi bevételi forrásokról.

Természetesen a mérleg másik oldaláról, vagyis a kiadásokról sem szabad megfeledkezni. Most részletekbe menően fel kell mérni, hogy mekkora költséggel jár a normál működés fenntartása, illetve milyen egyéb kiadások terhelik még a céget.

A tényekre alapuló helyzetértékelés jelentheti a kiindulási alapot a szükséges intézkedésekhez.

Mi a legrosszabb kimenetel, ami a cégeddel történhet?

Tudatos cégvezetőként célszerű proaktívan elébe menned a váratlan meglepetéseknek, egyúttal elejét venni a váratlan meglepetéseknek. Bármennyire is keményen hangzik, de fel kell készülnöd a vállalkozásodat leginkább érzékenyen érintő fordulatokra.

Mit fogsz tenni, ha egyik napról a másikra a felére csökken a forgalom? Milyen intézkedésekhez tudsz nyúlni, ha a vevők kiesése miatt veszteségessé válik a cég működése? Milyen alternatív értékesítési csatornákat és módszereket tudsz alkalmazni, hogy pótold a kiesett bevételt? Melyik költség elemekből tudsz visszavenni azért, hogy megmenthesd a vállalatot?

A részletesen kidolgozott, írásba foglalt és valamennyi döntéshozó által jóváhagyott dokumentum pontosan ezekre a kérdésekre ad választ. Hívhatjuk vészforgatókönyvnek vagy válságtervnek is. Ennek az anyagnak a birtokában nyugodt maradhatsz a stresszes időszakban is, mert a követendő út tiszta és világos.

Hogyan tudod a lehető leghosszabb ideig megtartani a munkatársakat?

A jelenleg tapasztalható gazdasági visszaesés munkáltatói és munkavállalói oldalról is az együttműködést, a kompromisszumok keresését szorgalmazza. Amennyiben megcsappan az ügyfélállomány és drasztikusan csökkennek a bevételek, akkor elkerülhetetlen lesz döntést hozni személyügyi kérdésekben is.

Ez bizony embert próbáló feladat, amely alapos megfontolást kínál financiális és egyéb szempontokból. A rendelkezésre álló opciók elemzése olyan kérdésnek számít, amivel hozzáértő könyvelőhöz is fordulhatsz.

Milyen lehetőségeid vannak? Ha az aktuális bérek mellett nem tudod garantálni a hosszútávú működést, alkalmazhatsz fizetéscsökkentést. Munkavállalói szemszögből a fizetés nélküli szabadság számít a legkevésbé ideális megoldásnak. Hogyha a kényszerűség miatt ezzel a lehetőséggel élsz, akkor emlékeztessük a munkatársakat az egészségügyi szolgálati járadék befizetésére. Ennek hiányában ugyanis nem lesznek jogosultak egészségügyi ellátásra.

Fontos, hogy a személyi kérdésekben meghozott döntéseket kommunikáljuk korrekten a munkatársak felé. Lehetőség szerint ülj le mindenkivel, vázold fel a cég helyzetét őszintén, és tanúsíts empátiát a kollégák felé. Még inkább bánj emberségesen azokkal a dolgozókkal, akiknek a szolgálatairól egy időre le kell mondanod. Biztosítsd őket, hogy a helyzet konszolidálódását követően számítasz rájuk.

Fontos, hogy mindvégig kapcsolatban maradj az ügyfelekkel

A gazdasági visszaesés túlélésének egyik kulcsa a proaktív hozzáállás megőrzése. Ennek jegyében keresd fel mihamarabb az üzleti partnereket. Érdeklődj a náluk uralkodó helyzetről, az esetleges kihívásokról, továbbá ajánld fel a segítséged a megoldásra váró problémák kapcsán.

Amennyiben megvan rá a kapacitás, akkor az érdeklődést célszerű telefonon megtenni. Jobban erősítheted így a bizalmat, egyúttal az ügyfelek számára is okozhatsz némi pozitív élményt az őszinte érdeklődéseddel. Persze több ezres nagyságrendű ügyfél állománynál sokkal inkább az emailes kommunikáció jelentheti a megoldást.

Ne csak az ügyfelekre koncentrálj, hanem igyekezz felvenni a kapcsolatot minden korábbi üzletféllel, partnerrel, beszállítóval és kivitelezővel. Fontos, hogy felkészült szakemberekkel vedd körbe magad, mert egymást erősítve könnyebben találhattok megoldást a kihívást jelentő feladatokra.

A felszabadult kapacitást érdemes fejlesztésekre és optimalizálásra fordítani

A forgalom bizonyos mértékű csökkenése, a vásárlók számának a visszaesése, valamint a terhelés mérséklődése végre lehetővé teszi azoknak a feladatoknak az elvégzését, amelyekre korábban nem maradt idő és energia.

Most lehet foglalkozni a működés optimalizálásával, a felesleges kiadások lefaragásával, a régóta tervben lévő új termékek vagy szolgáltatások fejlesztésével, vagy a pamlagon heverő ötletek megvalósításával.

Tétlenség, panaszkodás és folyamatos hírolvasás helyett érdemes tehát a tettek mezejére lépned, és kihoznod a helyzetből a legtöbbet. Adj munkát a kollégáknak, tegye magát hasznossá mindenki. Hogyha sikerül tényleges fejlesztésekre használni ezt az átmeneti periódust, akkor a céged a válság elmúltával gyorsabban kerülhet lendületbe.

Konklúzió

Annyit biztosan tudhatunk a koronavírus válságról, hogy egyszer bizonyosan véget fog érni. A gazdaság újra indulásakor pedig a talpon maradt cégek ismét oda fognak állni a startvonalhoz, hogy közös erővel újra lendületbe hozzák a kereskedelmet.

A felsorolt intézkedések megvalósításával gondoskodhatsz róla, hogy a vállalkozásod megfelelő állapotban várhassa az ismételt indulást, pozitív esetben pedig megerősödve folytassa tovább az eredményes működést.

„Class aptent taciti sociosqu ad litora per conubia nostra, per inceptos himenaeos .Aenean non turpis vitae ligula tristique sagitt isras varius erat pulvinar eros pretium”

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vivamus quis arcu est. Quisque posuere est arcu, id hendrerit orci pulvinar id. Cras egestas metus sit amet felis accumsan, vitae placerat libero sodales. Morbi efficitur maximus massa et aliquam. Quisque vel viverra augue.

Nullam scelerisque erat nisl, eu aliquet quam porttitor et. Aliquam molestie sem augue, non egestas nunc sagittis in. Suspendisse vehicula turpis eget leo sollicitudin, dapibus commodo massa facilisis.

Ut ac tortor eget nibh condimentum congue. In facilisis porttitor iaculis. Etiam vestibulum, nisl nec molestie egestas, velit lorem venenatis tellus, pellentesque blandit nulla sapien accumsan velit. Vivamus purus nunc, dictum nec elit viverra, semper iaculis risus.

Megosztási lehetőségek:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Figyelem! A bejegyzés a megírása pillanatában érvényes törvények és adószabályok alapján a legnagyobb gondossággal készült. Kérünk vedd figyelembe, hogy az adott szabályok változhatnak. Kérdezz meg minket vagy könyvelődet a bejegyzés aktualitásával kapcsolatosan!

Vélemények
Kövess minket
Iratkozz fel, hogy képben legyél

hogy mindig
képben legyél

Iratkozz fel, hogy ne maradj le semmiről

❗️ Elköltöztünk ❗️

Örömmel értesítünk, hogy elköltöztünk Veszprém belvárosába, az Ady Endre u. 5-ben a 3.emeletre!

Link

Várunk Benneteket szeretettel Veszprémben!