A felkészült, megbízható és segítőkész könyvelő kincset ér. Nemcsak a vállalkozásunk zavartalan működtetéséhez járulhat ugyanis hozzá, hanem a szakmai tanácsaival segíthet kivédeni a komoly pénzügyi ballépéseket, egyúttal az adózást és költségmegtakarítást érintő lehetőségekre is felhívhatja a figyelmünket.
Persze az olajozott együttműködéshez tudnunk kell, hogy egyáltalán mit kérdezhetünk a könyvelőnktől. A cikkben hét olyan területre mutatunk rá, amelyről bátran kérhetünk szakmai véleményt a könyveléssel megbízott partnertől.
A könyvelőnk kiválasztásának legfontosabb szempontjait taglaló bejegyzésünkben foglalkoztunk már vele, hogy a közös munka ideális esetében partneri viszonyt is jelent, vagyis a könyvelőtől bátran kérdezhetünk, és kérhetjük a szakmai tanácsait az általa ismert területeken.
A közös munka hatékonyságának elősegítése érdekében célszerű előzetesen tisztázni az együttműködés kereteit. Vagyis kérdezzük meg az általunk megbízott könyvelőt, hogy a telefonon, vagy az emailen folytatott kommunikációt részesíti-e előnyben, illetve melyik napokon, mettől meddig kereshetjük őt?
A kötelező adóbevallás időszaka fokozott leterheltséget jelent a legtöbb könyveléssel foglalkozó szakember életében. Mivel a saját érdekünk is azt kívánja, hogy a bevallásunk időben elkészüljön, ezért célszerű időben rendelkezésre bocsátanunk a szükséges iratokat.
Kérdezzünk rá tehát jó előre a könyvelőnél, hogy egész pontosan milyen adatok és dokumentumok átküldését várja tőlünk, illetve milyen határidőre? Amennyiben proaktív módon járunk el ebben a témakörben, akkor minden bizonnyal a velünk partnerségben dolgozó könyvelő is értékelni fogja a hozzáállásunkat, a bevallásunk pedig az elsők között készülhet el.
Mit, meddig, illetve hová kell befizetnünk? Ez a három kérdés gyakorta merül fel vállalkozói mégpedig a késedelmek miatti súlyos büntetések elkerülése végett. Ennek megfelelően roppant hasznos dolog lehet, ha valaki rendszeresen emlékeztet minket a határidők betartására.
Célszerű tehát a könyvelőnkkel közösen kidolgozni egy rendszert a fizetések hiánytalan megvalósulásának érdekében. Megállapodhatunk például abban, hogy a közelgő határidőkről emailes formában kapunk értesítést, bizonyos tételekre beállíthatunk automatikus utalást, emellett pedig az általunk használt felületeken is időzíthetjük az egyes határidőkre vonatkozó emlékeztetőket.
Persze fontos tisztázni, hogy a könyvelőnek nem feladata az utalásaink lebonyolítása. Ellenben egy-egy emlékeztető formájában komoly segítséget nyújthat a késedelmek elkerülésében.
Kezdő vállalkozók részéről gyakran felmerülő kérdésnek számít, hogy a TEÁOR kódlista alapján melyik opciót érdemes kiválasztani az általuk végzett tevékenységhez igazodva. Emellett pedig már működő cégek részéről is felmerülhet hasonló kérdés, amennyiben a tevékenységi kör bővítésére kerül sor.
Amennyiben nem vagyunk biztosak a TEÁOR kód választását illetően, akkor szakmai tanácsért fordulhatunk a könyvelőnkhöz. Fontos azonban tisztában lennünk vele, hogy habár a kódoknak utána tud keresni, 100%-os segítséget nem feltétlenül tud majd biztosítani.
Annak kapcsán ugyanis, hogy az adott tevékenységi kör milyen szakképzettséget igényel, illetve szükséges-e a végzéséhez külön működési engedély, kizárólag a kormányablakokban tudnak segítséget nyújtani.
Az általunk alapítani kívánt vállalkozás jogi formája nemcsak a cég könyvelési feladataira és azok költségvonzatára gyakorolhat komoly hatást, hanem egyéb szempontok miatt is célszerű előzetesen hozzáértő szakemberrel egyeztetni.
A könyvelővel folytatott konzultáció során többek között a vállalkozásunk tervezett mérete, az induló tőkeszükséglet, a végezni kívánt tevékenység jellege, a tervezett működési időtáv, valamint az egyéb specifikus jellemzők is szóba kerülhet, vagyis kellő körültekintéssel választhatunk a rendelkezésre álló opciók közül.
Az adózási kötelezettségek pontos és hiánytalan ismerete folyamatos utánajárást, illetve széles körű ismereteket igénylő feladat, amelyet szintén célszerű felkészült szakemberre bízni. Főként annak fényében, hogy a kivételes szabályok akaratlan megszegése is jelentős nagyságú adóterheket vonhat maga után.
Mindenképpen érdemes tehát előzetes egyeztetést folytatni a könyvelőnkkel, hogyha olyan a megszokott rutintól eltérő esemény vagy változás bekövetkezése előtt áll a cég, amely hatással lehet az adózási sajátosságokra is.
Amennyiben a cég növekszik, és indokolttá válik új munkatársak felvétele, abban az esetben is van lehetőségünk kérdezni a velünk dolgozó könyvelőtől. Természetesen az interjúztatás és a kiválasztás nem tartozik a kompetencia körébe, ellenben az új alkalmazott felvételével kapcsolatos adminisztrációhoz szolgáltathat hasznos tanácsokat.
Példának okáért kérdezhetünk tőle a beléptetéskor nélkülözhetetlen papírokról és dokumentumokról, valamint a betartandó ki-bejelentési határidőkről is.
Ahogyan arra az előző cikkünk végén is utaltunk, egy felkészült könyvelő rengeteg terhet vehet le a vállunkról. A hatékonyan működő partneri viszonyhoz ugyanakkor részünkről is fontos a megfelelő hozzáállás. Forduljunk tehát bátran a könyvelőhöz a cikkben felsorolt kérdésekkel, így valóban biztosra mehetünk a vállalkozásunk boldogulását érintő területeken.
„Class aptent taciti sociosqu ad litora per conubia nostra, per inceptos himenaeos .Aenean non turpis vitae ligula tristique sagitt isras varius erat pulvinar eros pretium”
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vivamus quis arcu est. Quisque posuere est arcu, id hendrerit orci pulvinar id. Cras egestas metus sit amet felis accumsan, vitae placerat libero sodales. Morbi efficitur maximus massa et aliquam. Quisque vel viverra augue.
Nullam scelerisque erat nisl, eu aliquet quam porttitor et. Aliquam molestie sem augue, non egestas nunc sagittis in. Suspendisse vehicula turpis eget leo sollicitudin, dapibus commodo massa facilisis.
Ut ac tortor eget nibh condimentum congue. In facilisis porttitor iaculis. Etiam vestibulum, nisl nec molestie egestas, velit lorem venenatis tellus, pellentesque blandit nulla sapien accumsan velit. Vivamus purus nunc, dictum nec elit viverra, semper iaculis risus.
Figyelem! A bejegyzés a megírása pillanatában érvényes törvények és adószabályok alapján a legnagyobb gondossággal készült. Kérünk vedd figyelembe, hogy az adott szabályok változhatnak. Kérdezz meg minket vagy könyvelődet a bejegyzés aktualitásával kapcsolatosan!
Örömmel értesítünk, hogy elköltöztünk Veszprém belvárosába, az Ady Endre u. 5-ben a 3.emeletre!
Várunk Benneteket szeretettel Veszprémben!