A 2024-es adóévre vonatkozó társasági adó (TAO), valamint helyi iparűzési adó (HIPA) bevallásának határideje 2025. június 2.. Az érintett vállalkozásoknak eddig az időpontig szükséges elkészíteniük adószámításaikat és benyújtani a szükséges nyomtatványokat.
Cikkünkben összefoglaljuk azokat a gyakran előforduló hibákat, tipikus problémákat és speciális szempontokat, amelyekre érdemes már most felkészülni a bevallási folyamat során – ezzel is csökkentve a késedelmi bírság vagy az adóhiány kockázatát.
A társasági adó (TAO) bevallása során számos olyan adóalap-módosító tétellel találkozhatunk, amelyek szinte minden vállalkozásnál előfordulnak. Ezek közül több jól ismert és rutinszerűen alkalmazott, ugyanakkor vannak olyan tételek is, amelyekhez elengedhetetlen a megfelelő dokumentáció – ellenkező esetben nem érvényesíthető az adóalap-csökkentés, vagy akár növelési kötelezettség is keletkezhet.
Bizonyos adóalap-csökkentő tételek csak akkor érvényesíthetők, ha a társaság rendelkezik a szükséges alátámasztó dokumentációval. Ennek hiányában az adóhatóság nem fogadja el a csökkentést, sőt, akár adóalap-növelési kötelezettség is felmerülhet.
A selejtezett eszközök könyv szerinti értéke adóalap-növelő tételként jelenik meg, ugyanakkor a számított nyilvántartási értékkel csökkenthető is. Gyakran ezek az összegek megegyeznek, így nem keletkezik tényleges adóalap-növekedés. Fontos azonban, hogy a selejtezési jegyzőkönyv megléte és annak pontossága kulcsfontosságú – enélkül az adóalapot a könyv szerinti értékkel kell növelni.
Közhasznú szervezet részére nyújtott adomány után a TAO alap akár háromszoros összeggel is csökkenthető. Ugyanakkor más, nem közhasznú szervezet (pl. egy másik vállalkozás) támogatása esetén is elkerülhető az adóalap-növelés – de ehhez részletes dokumentációra és nyilatkozatokra van szükség. A jogszabályban előírt feltételek be nem tartása esetén a támogatás költsége adófizetési kötelezettséget vonhat maga után.
A társasági adóról szóló törvény melléklete részletezi azokat a költség- és ráfordítástípusokat, amelyek nem tekinthetők a vállalkozás érdekében felmerültnek – ezek után az adóalapot növelni kell. Fontos, hogy a melléklet nem teljes körű felsorolás: előfordulhatnak olyan tételek is, amelyek ugyan nincsenek nevesítve, de mégis adóalap-növelőként értelmezhetők.
A társasági adókedvezmények igénybevétele – akárcsak az adóalap-korrekciók – csak megfelelő nyilvántartások és pontos adminisztráció mellett lehetséges. Legyen szó akár energiahatékonysági beruházásról, akár fejlesztési adókedvezményről, a törvényben előírt követelmények betartása kiemelten fontos. A bevallásban feltüntetett adatok pontatlansága, vagy a nem megfelelően vezetett nyilvántartás könnyen kifogás tárgyává válhat egy későbbi, jellemzően a harmadik évben lezajló adóellenőrzés során – ezzel pedig jelentős adókockázatot vállal a társaság.
2024-től elérhető a kutatás-fejlesztési (K+F) tevékenység után igénybe vehető adókedvezmény, amely akár a számított TAO teljes összegéig érvényesíthető. Fontos azonban tudni:
A K+F költségek nem csökkenthetik egyszerre a TAO, HIPA és innovációs járulék alapját.
Az adóalap-csökkentéssel szemben előnyt jelent, hogy az adókedvezmény igénybevétele esetén a fel nem használt kedvezmény összegét a jogosultság keletkezésétől számított 4 éven belül a NAV kiutalja.
A kedvezmény érvényesítéséhez részletes, pontos nyilvántartások szükségesek. A vállalkozásoknak ezért célszerű minden esetben egyedileg mérlegelni, hogy a K+F költségeik esetében az adóalap-csökkentés vagy az adókedvezmény jelenti-e a kedvezőbb megoldást.
A társasági adóról szóló törvény számos kedvezményt a vállalkozás méretéhez – vagyis a KKV-státuszhoz – köti. A helytelen minősítés azonban több ponton is problémát okozhat:
Jogosulatlan kedvezményigénylés esetén az adóhatóság késedelmi pótlékkal növelt adófizetési kötelezettséget írhat elő.
Ellenkező esetben viszont előfordulhat, hogy a vállalkozás lemarad olyan kedvezményekről, amelyekre egyébként jogosult lenne.
A KKV-státusz emellett nemcsak a TAO szempontjából fontos, hanem más területeken is, például az innovációs járulék, transzferár-dokumentáció, vagy éppen pályázati jogosultság szempontjából is meghatározó tényező.
A helyi iparűzési adó (HIPA) alapjának csökkentésére több lehetőség is kínálkozik, azonban ezek alkalmazása során különösen fontos a törvényi előírások betartása és a megfelelő dokumentáció. A nem megfelelően alátámasztott csökkentések súlyos adókockázatot jelenthetnek.
A közvetített szolgáltatások HIPA-alapot csökkentő hatásának elismeréséhez mind a szerződéses háttérnek, mind a számlázásnak precíznek kell lennie. A szolgáltatást változatlan formában, a megrendelő utasítására kell továbbértékesíteni, és ezt egyértelműen igazolni is kell. Ez a terület továbbra is kiemelt figyelmet kap az adóhatósági ellenőrzések során, így különösen körültekintően kell eljárni.
Az alvállalkozói díjak csak akkor csökkenthetik a HIPA alapot, ha a teljesítés valóban megfelel a Htv. (Helyi adókról szóló törvény) alvállalkozóra vonatkozó szigorú kritériumainak. A nem megfelelően minősített vagy dokumentált alvállalkozói teljesítések alapján történő levonás adókockázatot rejt, és jogtalan kedvezmény esetén az adóhatóság visszamenőlegesen is követelheti az adót.
Az anyagköltség és az eladott áruk beszerzési értéke (ELÁBÉ) helyes meghatározása alapvető fontosságú a HIPA szempontjából. Gyakori hiba, hogy a vállalkozások a kapcsolódó járulékos költségeket – például szállítási díjat vagy vámköltséget – nem számítják hozzá a beszerzési árhoz, hanem külön költségként kezelik azokat. Ez nemcsak a HIPA alapot torzítja, hanem a társasági adó (TAO) kalkulációban is adóhiányt eredményezhet.
Kikérdeztük őket részletesen, fogadjátok szeretettel a rövid videót:
Figyelem! A bejegyzés a megírása pillanatában érvényes törvények és adószabályok alapján a legnagyobb gondossággal készült. Kérünk vedd figyelembe, hogy az adott szabályok változhatnak. Kérdezz meg minket vagy könyvelődet a bejegyzés aktualitásával kapcsolatosan!
Ha valamelyik szolgáltatással kapcsolatban kérdés merült fel benned, vagy egy ötlettel fordulnál hozzánk, akkor keress nyugodtan az oldalon található elérhetőségek egyikén!
Ajánlatkéréshez kérlek, hogy töltsd ki az űrlapot, vagy küldd el ezeket az adatokat emailben.
Amennyiben szimpatikusak vagyunk neked és szeretnél velünk közösen dolgozni, vedd fel velünk a kapcsolatot!
Mi már nagyon várjuk a közös munkát! 🙂